سوال و جوابهای رایج- سوابق بیمه ای و سامانه مشاهده سوابق

در

سوابق بیمه ای و سامانه مشاهده سوابق


١- من سابقه پرداخت ١٧سال و ٢٨٠روز بیمه را دارم و الان ٦٠ساله هستم آیا راهی وجود دارد که من بصورت یکجا با پرداخت وجه سابقه خود را به ٢٠سال افزایش دهم.

پاسخ : بیمه شدگانی که دارای ٢٠ سال سابقه پرداخت حق بیمه و ٦٠ سال سن می باشند می توانند درخواست بازنشستگی نمایند که در اینصورت میزان مستمری بصورت کامل و مشروط به اینکه از حداقل دستمزد ماهیانه کمتر نباشد پرداخت می گردد . لذا چنانچه علیرغم احراز شرایط سنی ٦٠ سال، بیمه شده کمتر از ٢٠ سال سابقه داشته باشد می تواند با درخواست بازنشستگی به نسبت سابقه پرداخت حق بیمه از مزایای بازنشستگی برخوردار گردد.

٢- من از سال ٧٣ دفترچه بیمه دارم و تاریخ صدور دفترچه تامین اجتماعی بنده بعنوان بیمه گر اصلی نیز همان سال است اما متاسفاته سوابق بیمه ای فقط از سال ٨٧ وارد بیمه شده و به پیگیری و درخواست بنده ترتیب اثر داده نشده میخواستم بدانم بدون در دست داشتن مدارک چگونه سوابق بیمه ای خود را منتقل کنم؟ 

پاسخ : دفترچه درمانی نمی تواند بعنوان مبناء کامل اشتغال فرد در کارگاههای مشمول قانون تامین اجتماعی تلقی گردد. چرا که در دهه های گذشته با داشتن یک ماه سابقه پرداخت حق بیمه و در جهت جلوگیری از مراجعات بیمه شده به واحدهای اجرایی تابعه،  دفترچه درمانی بیمه شده به مدت طولانی تمدید می گردید. در عین حال بعنوان یکی از مدارک احراز اشتغال بوده و در صورت ارائه سایر مدارک مثبته از جمله استشهاد محل کار، مدارک و مستندات اشتغال و دریافت مزد و حقوق ارائه تامراتب توسط شعبه بررسی گردد.

٣- در خصوص نحوه محاسبه اشتغال ٣١ روز و ثبت بیمه ٣٠ روز در سامانه تامین اجتماعی در زمان بازنشستگی چگونه اعمال می گردد؟ 

پاسخ : چنانچه کارکرد همه ماههای سال طبق لیست ٣٠ روز ( و یا کارکرد فروردین لغایت بهمن ٣٠ روز و اسفند ٢٩ روز ) ثبت گردد ، در اینصورت مطابق ضوابط جاری کل کارکرد سالانه حسب مورد ٣٦٥ یا ٣٦٦ روز در نظر گرفته میشود . لازم به ذکر است که کارفرما موظف است کارکرد مربوط به هر ماه را عیناً در لیست مربوطه درج نماید.

٤- با سلام مدتی است دفترچه تامین اجتماعی اینجانب به صورت سه ماهه تمدید می شود. حتی به صورت حضوری هم از کارشناسان بیمه ٢٢ سوال کردم که جوابی نداشتند. لطفاً بررسی فرمایید. 

پاسخ : سیستم دفترچه درمانی طوری طراحی گردیده که در صورت ثبت درخواست بازنشستگی و تا زمان تعیین تکلیف درخواست مذکور ، مدت تامین اعتبار بصورت محدود صورت می پذیرد. بر این اساس و با توجه به اینکه مطابق بررسی های بعمل آمده درخواست بازنشستگی در مورد شما در شعبه ٢٢ تهران ثبت گردیده و تعیین تکلیف نگردیده ، لذا در صورت مختومه شدن درخواست مذکور یا صدور حکم بازنشستگی، تامین اعتبار مطابق روال عادی انجام خواهد شد.

٥- جهت ارائه لیست سوابق بیمه سابقا از طریق اینترنت اقذام می کردم. اکنون بدلیل مشکلات سامانه هیچ شعبه ای پاسخگو نیست. چه باید کرد؟

پاسخ : چنانچه منظور رویت سوابق در سامانه مشاهده سوابق می باشد ، در اینصورت می بایست با مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی و با استفاده از راهنمای مربوطه ثبت نام فرمائید.

٦- در سامانه جدید مشاهده سوابق بیمه در فرم ثبت نام در سامانه در قسمت شماره سری برای شناسنامه های المثنی فقط عدد یک رقمی وجود دارد و خط کسر و عدد دو رقمی وجود ندارد . ولی این مورد لحاظ نشده است و برای قسمت دوم خط کسر که خالی می ماند پیام خطا  می دهد و ثبت نمی شود.

پاسخ : اصلاح مورد ذکر شده در دستور کار می باشد. ضمناً شما می توانید در خصوص شناسنامه های المثنی پس از درج سری (عدد یا حرف )  و به جای سریال از یک عدد دو رقمی فرضی استفاده نمایند.

٧- اگر کسی در دو شرکت شاغل باشد و همزمان از هر دوشرکت محل خدمت برایش بیمه کامل رد شود در زمان حساب کردن سابقه برای بازنشستگی ، این سال با پرداخت دو حق بیمه کامل یک سال حساب می شود و یا دو سال؟

پاسخ : چنانچه شخصی در بیش از یک کارگاه مشمول قانون تامین اجتماعی اشتغال بکار داشته باشد ، مطابق قانون ( ماده ٣٤ قانون تامین اجتماعی ) می بایست حق بیمه مربوطه بطور جداگانه و طبق لیست ماهیانه هر کدام از کارگاهها محاسبه و پرداخت گردد. در اینصورت سوابق لازم برای ارائه تعهدات ( بازنشستگی ، بیکاری و … ) بصورت تلفیقی از کارکردهای شخص مذکور در کارگاههای  مورد نظر محاسبه می گردد ( مجموع سوابق تلفیقی نمی تواند در یک ماه از ٢٩ ، ٣٠ یا ٣١ روز و در یک سال از ٣٦٥ یا ٣٦٦ روز بیشتر باشد.

٨- پدرم حدود ١٠ سال پیش بیمه بوده  . پس از ثبت نام ایشان در سامانه رویت سوابق ، پس از گذشت دو هفته از ثبت نام ، سامانه خطا میدهد و نمیتوان سوابق ایشان را بررسی کرد.آیا این خطا ربطی به گذشت سالهای زیاد از بیمه ایشان دارد؟چگونه میتوان سوابق بیمه ایشان را دراورد تا نسبت به بازنشستگی خود اقدام کند؟

پاسخ : به منظور طرح و بررسی موضوع ، به آخرین شعبه بیمه پردازی مراجعه فرمائید.

٩- نحوه تشخیص واعمال سوابق سخت وزیان اور در سامانه سابقه به چه صورت است ضرایب آن به چه صورت است

پاسخ : تشخیص سخت و زیان آور بودن مشاغل بر عهده کمیته های استانی مستقر در ادارات تعاون ، کار و رفاه اجتماعی است که در صورت تایید عناوین شغلی و تطبیق کامل مشاغل ،  هرسال از سابقه سخت و زیان آور در زمان بازنشستگی  معادل ٥/١ سال محاسبه خواهد شد .

١٠- من در شهر بابک استان کرمان با شرکت فکور صنعت در مس خاتون آباد مشغول به کارم برای ثبت نام اینترنتی سوابق اقدام وفرم مربوطه به بیمه داده ام برای ورود به سوابق رمزی دادن ولی هرچه مراجعه میکنم پیغام خطا میزنه شماره بیمه در دفترچه ٦٨٨٣٠٣٠٤می باشد لذا خواهشمندام مرا راهنمایی کنید

پاسخ : این اتفاق ممکن است بدلیل اشتباه در ورود رمز یا استفاده از مرورگرهای نسخه قدیمی و … باشد. علی ایحال حساب کاربری شما فعال بوده و رمز ورود به شماره همراه شما پیامک گردید.

١١- چندسال پیش در شعبه بوشهر ثبت نام کردم و شماره بیمه دریافت کردم اما بنا بدلایلی برایم بیمه رد نشد. بعد از مدتی که به اهواز آمدم و قرار شد بیمه شوم (در استان خوزستان) نیاز به ثبت نام بود و انگار میبایست میرفتم سازمان و ثبت نام میکردم اما از طریق سامانه آنلاین اینکارو کردم و پیام موفقیت آمیز بودن ثبت نام برایم ارسال شد. وقتی وارد پنل شدم دیدم یه شماره بیمه اونجا ثبت شده. آیا این شماره بیمه همان است که در بوشهر ثبت کردم یا یک شماره جدید است؟ این شماره را باید به کسی که لیست بیمه رد میکنه بدهم یا نیاز است که  فرم هایی پر کنم و تغییراتی بدهم در شعبه ؟

پاسخ : در حال حاضر متقاضیان صرفا می توانند به منظور ورود به پورتال سازمان اقدام به ثبت نام و دریافت شماره کاربری و رمز عبور از طریق اینترنت نمایند که این موضوع ارتباطی با نامنویسی و دریافت شماره بیمه یا شماره تامین اجتماعی ندارد. به منظور نامنویسی می بایست شخص بیمه شده یا کارفرما ( یا نماینده قانونی کارفرما ) به شعبه مورد نظر مراجعه نموده و در صورت لزوم فرم نامنویسی را تکمیل و ارائه نمایند . (فرم نامنویسی از طریق سایت سازمان نیز قابل دریافت می باشد. )

١٢- در سایت رویت سابقه ثبت نام کردم در شعبه هم فرم پرکردم ولی باز نمیتوانم سابقه ام را مشاهده کنم چندبار به شعبه رفتم نمیدانم چیکار کنم 

پاسخ : این امر بدلیل ثبت اشتباه شماره همراه در سامانه مشاهده سوابقاست. برای رفع این مشکل ضروری است با مراجعه به شعبه شماره همراه اصلاح و جساب کاربری فعال گردد

١٣- اینجانب در سالهای ٧٥و٧٦در سمنان و سرخه پرداخت حق بیمه داشته و در سال ٧٧ نیز در بندر عباس کارخانه الومینیم المهدی حق بیمه پرداخت میشده ؛اما در بررسی سوابق بیمه پیام موردی یافت نشد نشان داده میشود.نه دفترچه بیمه دارم نه مدرک دیگری.کد ملی –  شماره شناسنامه –  سریال شناسنامه –  متولد – 

پاسخ : با توجه به اینکه صرفاً سوابق متصل به شماره ملی از طریق سامانه اینترنتی مشاهده سوابق قابل مشاهده می باشد و سوابق فاقد شماره ملی است لذا امکان مشاهده از طریق سامانه مذکور میسر نمی باشد. در حال حاضر و تا زمان راه اندازی سامانه اینترنتی اعتراض به سوابق ، راهکارهای زیر جهت برطرف نمودن اشکال مذکور وجود دارد :

١. مراجعه به شعبه مربوطه و ارائه مدارک هویتی جهت تکمیل اطلاعات هویتی
٢. مراجعه به آخرین شعبه بیمه پردازی و تکمیل فرم اعتراض به سابقه ( در صورتیکه متقاضی در حال حاضر بیمه پرداز و دارای رابطه بیمه ای فعال با سازمان باشد . )

١٤- آیا سابقه کار در دانشگاه های انگلیس که توام باپرداخت حق بیمه هم بوده امکان احتساب در سنوات بازنشستگی ام در ایران را دارد. مدت ١٠ سال است در دانشگاه دولتی قزوین مشغولم و بیمه پرداز صندوق بازنشستگی کشوری هستم. آیا دوبله باید مابه التفاوت بدهم: یکی برای احتساب سنوات در تامین اجتماعی و یکی هم برای انتقال به صندوق کشوری؟

پاسخ : با توجه به اینکه حسب درخواست مطروحه در حال حاضر از نظر پرداخت کسور، مشمول مقررات صندوق بازنشستگی کشوردیگری قرار دارید، لذا بررسی سوابق کار در دانشگاههای خارج از کشور نزد سازمان تامین اجتماعی موضوعیت نخواهد داشت.

١٥- با وجود مراجعه به مدت دوسال به شعبه بیمه اشتهارد درخصوص بیمه کارگران ساختمانی بدلیل بسته بودن سایت رفاهی که از طرف کارکنان بیمه مطرح میشود میخواستم بدانم ایا سایت رفاهی با مشکل روبروست اگر چنین نیست چرا در این کار کوتاهی میکنند

پاسخ : مطابق بخشنامه ٧/٧ حوزه بیمه ای ، از تاریخ ٢٧/٣/٩٦ بررسی و پذیرش درخواست بیمه کارگران ساختمانی از متقاضیان منوط به احراز شرایط و ثبت نام در سامانه رفاهی می باشد. شایان ذکر است متولی سامانه مذکور وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی بوده و مشکلات مرتبط ، از طریق وزارتخانه یاد شده قابل پیگیری می باشد.

١٦- نمیتونم وارد پرتال سابقه شوم پیام میدهد که نام کاربری با گذر واژه مطابقت ندارد وقتی بازیابی گذرواژه را می زنم پیام میدهد به نزدیکترین شعب مراجعه کنید ؟

پاسخ : پیغام مورد اشاره زمانی نمایش داده میشود که حساب کاربری غیرفعال باشد. برای فعالسازی حساب کاربری باید با در دست داشتن مدارک هویتی به شعبه تامین اجتماعی مراجعه صورت پذیرد.

١٧- در سال ٦٩ در شرکتی ٢ سال کار کرده و از  ١٣٦٩/١٠/١ تا  ١٣٧١/١٠/٣٠بصورت مستمر بیمه پرداخت نموده ام  و دارای شماره بیمه —- و شماره اظهار نامه ….. در شعبه ١٩ تهران هستم وقتی به سایت سوابق مراجعه میکنم اعلام میکند چنین شماره هایی وجود ندارد از چه طریقی می توانم سوابقم را بدستم بیاورم

پاسخ : در سایت مشاهده سوابق ، سوابقی که دارای کد ملی باشند نمایش داده می شوند. احتمالا سوابق مربوط به سالهای ٦٧ تا ٧١ شما دارای شماره ملی نمی باشد. با مراجعه به شعبه مربوطه و تکمیل فرم اعتراض می توانید نسبت به ارائه درخواست بررسی سوابق دوره مذکور اقدام نمائید.

١٨- برای بازنشستگی سوابقم رو که چک کردم در رخی ماهها بجای ٣١ روز شش ماه اول ، ٣٠ روز حق بیمه برایم رد شده  و در عوض در دو ماه برایم ٦٠ روز لحاظ شده است . آیا از محل این دو ماه می توانید کسری ها را اصلاح کنید ؟

پاسخ : در صورتیکه در یکسال ، کلیه ماهها ٣٠ روز و اسفند ٢٩ روز باشد ، تعداد روزهای سال ٣٦٥ روز درنظر گرفته میشود. ضمناً میزان سابقه در یک ماه بیشتر از سقف ماه محاسبه نمیگردد( یعنی حداکثر روزهای هرماه ، برای شش ماه اول سال ٣١ روز ، برای ٥ ماه بعدی ، ٣٠ روز و برای اسفند ٣٠ یا ٢٩ روز لحاظ می گردد ).

در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

تامین اجتماعی و قانون کار

1 دیدگاه

  • برای بیمه بیکاری اقدام کردم.
    همچین پیغامی دو بار در سایت برای من منتشر شده
    به استناد به قسمت اطلاعات بیمه ای ( شعبه ۱۳ تهران ) اصلاح گردد.
    چکار باید بکنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Plugin "Contact Form 7" not installed or activated
بستن
شماره های تماس

Aria Nik Hesab